09 oktober, 2011

HÖSTLUNCH.

Idag har vi haft en härlig höstlunch med släkten. Jag är så lyckligt lottad som fortfarande har min underbara mormor i livet, 92 år och riktigt pigg! Hon hade en nyinköpt kjol på sig. Den hade hon gått och köpt via tips av min mamma som sett den på min blogg. Tänk att bloggen även inspirerar 92-åringar till inköp samt att mormor och jag har samma smak!


Lite bilder från eftermiddagens höstlunch.

Idag bjöd vi på en höstig buffé. Två av plockrätterna kom från nya boken Systrarna Eisenmans Mingelmat. Boken är fantastisk. Tror att jag kommer laga mycket från den framöver. Här är receptet på två nordiska plockrätter;

RENSKAVS- & SVAMPRÖRA PÅ HÅRT TUNNBRÖD

Antal; ca 24 stycken

150 g färska kantareller
1 paket renskav
3 msk smör
1 schalottenlök, finhackad
1/2 dl crème fraiche
3 msk lingon
salt och peppar

100 g hårt tunnbröd
persilja till garnering (jag tog gräslök)

Rensa och hacka kantarellerna och stek dem därefter i en torr stekpanna till vätskan dunstat bort. Tillsätt 2 msk smör och stek en stund till. Ställ åt sidan.

Stek renskaven till den är genomstekt. Skrapa köttet med en gaffel så att den delar sig. Låt svalna och hacka sedan kötet i små bitar.

Smält smör i pannan och fräs löken i några minuter. Tillsätt renskav, crème fraiche, messmör och svamp. Låt sjuda några minuter till. Rör i lingon och smaka av med salt och peppar.

Bryt tunnbrödet i mindre bitar. Fördela röran på bitarna och garnera med några lingon samt persilja. Servera direkt.


Underbar kantarellpesto på rostat bröd.


KANTARELLPESTO

Antal; ca 5 dl

2 liter färska kantareller
3 msk olivolja
1/2 gul lök, finhackad
2 dl riven västerbottenost
1 dl pinjenötter, rostade
1/2 kruka basilika
salt och peppar

Stek kantarellerna i en torr stekpanna till vätskan dunstat bort helt. Tillsätt 1 msk av olivoljan samt löken. Stek några minuter till. Låt svalna.

Mixa kantarellerna med ost, pinjenötter och basilika med en stavmixer. Häll ner resten av oljan i en tunn stråle. Smaka av med salt och peppar. Servera på rostat bröd.


Källa; båda recepten från Systrarna Eisenmans Mingelmat

9 kommentarer:

  1. Åh, det låter helt fantastiskt gott! Måste nog köpa boken...Tack för tipset!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Men gud så mycket gott!!
    Och vilken härlig mormor!! Kan tro ni hade en fin middag..

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder och härliga recept. Ska nog också kolla in den där boken. Fin blogg du har!

    Må så gott!

    //johanna

    SvaraRadera
  4. Åh vad härligt med en pigg gammal mormor som läser bloggen! (snacka är spredd i målgruppen) Min mormor är 96 och funderar på att skaffa sig en dator - underbar inställning!
    Kokboken verkar himlans härlig och din Kitchen Aid, Oh boy, vad jag är avundsjuk.

    Tack för hälsningen till 3-åringen, vi hade en fantastisk dag och firade med dunder och brak!

    SvaraRadera
  5. Jag har en utmaning till dig i min blogg :-)

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig lunch! Tack för tips om bok och jag sällar mig till ovanstående - fantastiskt fin Kitchen Aid, en sån vill man ju ha!
    Malin

    SvaraRadera
  7. Hjälp, vad gott det låter! :D

    SvaraRadera