13 mars, 2012

CITRONKAKA.

Fördel med att ha haft gäster på besök är att det ibland blir något gott över i kylskåpet. Efter denna helg en citronkaka med björnbär.

- Hurra! ropar gottegrisen i mig. - Åh nej! suckar min dåliga karaktär. Så blev det en sådan där dag då träningen ställdes in och det blev lite sött till eftermiddagskaffet istället. För er som också gillar gott så kommer receptet nedan.



CITRONKAKA MED BJÖRNBÄR

ca 12 bitar

4 dl vetemjöl
1 1/2 dl florsocker
125 g smör
1 ägg

Fyllning
2 citroner
6 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 dl vispgrädde

Garnering 
Florsocker
Björnbär


1. Mixa samtliga ingredienser till botten i en matberedare till en slät deg. Låt den vila, inslagen i folie, ca 1 timme.

2. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen och en klä en form med höga kanter, ca 26 cm i diameter. Grädda ca 15 min. Låt svalna.

3. Riv skalet på citronerna. Vispa ägg, socker och citronrivet till en fluffig smet. Pressa citronerna. Tillsätt citronsaften och grädden i äggsmeten.

4. Sänk ugnsvärmen till 150 grader. Häll den färdiga fyllningen över botten. Grädda i 50-60 min. Låt svalna.

5. Garnera med björnbär och pudra över florsocker. Servera med lätt vispad grädde.



Recept; Lantliv MAT & VIN nr. 2 2011

7 kommentarer:

  1. Åhå, citron är en av mina favoritsmaker. Ser jättesmarrigt ut - skulle behöva en bit till kvällen :)!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag kanske ska ta och baka den till helgen. Jag försöker ju hålla igen lite i veckorna... Men skulle det ligga en bit i kylen, så... Fast det gör det tyvärr inte här!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har också citron som en av mina favoritsmaker
    och den där biten hade jag definitivt INTE tackat NEJ
    till!

    SvaraRadera
  4. Åh så gott. citronkaka är en favorit! Tack för kommentar hos mig. Ja, det är ju otroligt egentligen att man kan bli sugen på att ha Bauhaus-stolen igen, det trodde jag inte. Men hittar man två på loppis för en hundring styck, ja då får man tänka om. Var på middag hos en kompis och hon hade just sådana som köksstolar, och ja, det var ju ursnyggt. Kram!

    SvaraRadera
  5. Såå fin kaka! (och lite trädgårdsinspiration tror jag skymtar inunder?!)

    SvaraRadera
  6. Jag är tokig i citron och älskar björnbär. Ser jättegott ut. Rätt beslut att njuta av en bit ;)

    SvaraRadera
  7. Men så gott och helt livsfarligt
    :-)

    SvaraRadera