18 mars, 2012

ODLINGSPLANER.

Jag försöker alltid få till en idyll i det här med att ha trädgård. Att klippa äppelträd t.ex, det ska alltid göras i kombination med solsken och fågelkvitter. Fniss. Där i ingår också paus på altantrappan. Skönt att sitta där och sörpla kaffe och drömma om den kommande trädgårdssäsongen.

10 procent av drömmarna brukar gå i uppfyllelse. Det kommer liksom så mycket annat i vägen, men drömma går ju alltid. :)


Trädgårdsidyll var planen för idag. Men solen lyser med sin frånvaro och det känns ganska ruggigt där ute. Vi ändrade planerna och det blev istället inomhusplanering kring vad som ska odlas i odlingsbänkarna till våren. 

Fyra lådor har vi och det blir en mix med kryddor, sallad, jordgubbar, bönor och andra baljväxter. Det var sådan lyx förra året att skörda från sin egen odling. Nytt för i år blir en del bönor. Gourmet garage har ett stort utbud av dem. Här är länk till deras katalog som ger mycket inspiration!


Något vi förbrukar flitigt på sommaren är kryddor. Inte bara i matlagning utan även i drinkar. Myntan är så tacksam att odla men det gäller att se upp så att den inte sprider sig! Vi skördade kryddor långt in på senhösten förra året.


Leila Lindholm tipsar om Spice up your life! samt vad man kan använda kryddor till. Jag är mycket sugen på att klicka hem de ekologiska fröpåsarna som hon säljer i sin nya webbshop. Gillar ekologiskt och även att påsarna är så fina!

Passar på att önska er en riktigt fin söndag. Våra äppelträd blir ett projekt till nästa helg då väderprognosen ser ut att bli mycket bättre. Varmt, soligt och med fågelkvitter! :)

12 kommentarer:

  1. Åh vad pysslig du är! Ser minsann att du har varit och shoppat på Svensk Tenn ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt det låter! Ser fram emot att följa med i planteringen.

    SvaraRadera
  3. Så fin ordning du har i planeringen!

    SvaraRadera
  4. Vilka fina skisser! Planeringen är ju en del av sommaren tyker jag. Härliga bilder en regnig ontihalsendag som denna. Kram!

    SvaraRadera
  5. Man skull ju kunna beställa fröer från LL bara för dom fina påsarna. Och sen gillar jag det där med fågekvitter.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  6. Fina skisser och härlig planering;) De där fröpåsarna lockar minsann...Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka fina skisser du gör!

    Jag tänkte igår att jag vill sitta på trappan, i solen och dricka en kopp kaffe. Det är så vårigt att göra det.


    Ha en skön söndagkväll!

    SvaraRadera
  8. Ser ut som våra kragar ... Men sådär organiserad är jag nog inte - hmmmm - Åker ut till stugan, stannar till och slänger ner de kryddor jag vill ha på typ Tempo på ön. Sedan åker de ner lite sådär organiserAt som det nu går utan förplanering ... Men härligt är det!

    Och du; myntan planterar man liten i en större kruka - direkt i jorden (med kruka) så slipper du spridning. Nåt kan jag :))

    Jag ska få två kragar till i år, så kanske MÅSTE jag också rita lite skisser - *ler*

    Kram!
    u.

    SvaraRadera
  9. Gosh, vilka ambitiösa planer! Är du alltid sån där? Vilken organisation. Jag är mäkta imponerad. När du skrev att du inte hade tagit tag i äppleträden tänkte jag att vi låg lite så samma nivå, men nu känner jag att vi inte tillhör samma solsystem ens!! :)

    Å andra sidan kommer jag väl undan pga vecka 36/benbrott just nu? :) Gäller att passa på. Vi har bara njutit och umgåts med vänner i helgen. 100 % kvalitet och 0 % trädgårdsarbete.

    SvaraRadera
  10. Superfina skisser, önskar jag också hade tålamod
    att rita upp mitt land!

    Håller med dig att denna tid med drömmar inför
    trädgårdsåret är fantastiskt härligt:)

    SvaraRadera
  11. Jisses vad kul! Lycka till med planteringen!

    SvaraRadera
  12. En kopp kaffe på altantrappan, det är himla trevligt.

    SvaraRadera