25 mars, 2012

TRÄDGÅRDEN V.12.

Även fast vindarna var kalla idag så har solen varit framme en hel del och vårkänslan den infinner sig. Oj vad det gror och knoppas i trädgården! Tänkte att jag skulle göra ett litet trädgårdssvep, det händer en del där ute. Så här såg det ut i vår trädgård, sista söndagen i mars.


Vi har två krukor med påskliljor på vår trapp. Titta vem som hittat fram till dem, årets första humla! Jag blev så glad att jag knäppte ca 20 kort när han for fram där mellan blommorna. Tänk, det hade jag inte gjort för en si så där 15 år sedan...


Snödropparna har varit framme ett tag och nu har även krokusarna kommit upp rejält där i rabatten. En riktig färgklick i allt det bruna av jord och gamla löv.


Jag trotsar vädergudarna och hoppas att det inte blir så mycket fler kalla nätter och minusgrader. Vita penséer och påskliljor planterades tillsammans med övervintrad murgröna i krukor på altan.


Rostiga fåglar i järn fick komma fram ur gömmorna. De såg lite stela och vingliga ut, men de piggar nog på sig snart ;)


Titta här vad som börjat titta upp ur jorden. Rabarber! Jag skrev om dem förra året i april och varje år känns de som små aliens när de dyker upp en efter en som röda klot där i jorden.


Fortfarande en hel del lera ute, vilket mina Hunterstövlar ger tydliga spår utav. Men det ska ju synas att man är i arbetstagen, eller hur? Bakom mig syns en liten del av skörden av det som klippts från äppelträden. Jag är långt ifrån klar. Det var mycket roligare att plantera idag...


Det knoppas för fullt i träd och buskar. Här är det kvistar i det gamla Syrénträdet som nu är full med knopp. 

Känns helt fantastisk att vi går den här säsongen till mötes nu. Snart så smäller det till rejält med allt det gröna och man vill trycka på pausknappen en stund för att få hinna med och njuta. Hoppas att ni haft en fin helg i solen. Önskar en bra start på nya veckan!

13 kommentarer:

  1. Det känns verkligen att våren är på intågande. En bra vecka till dig oxå.

    Anita

    SvaraRadera
  2. Så himla underbart med allt som börjar växa och knoppas ...
    Har jobbat hårt på ön idag. Rensat gammal ved och mååååånga löv. Ljuvligt trött av all frisk luft nu ikväll. Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Dejlige billeder fra haven, herhjemme nyder vi også foråret og alt der spirer frem.

    SvaraRadera
  4. Dejlige billeder fra haven, herhjemme nyder vi også foråret og alt der spirer frem.

    SvaraRadera
  5. Ah, vilket härligt vårsvep! Din trädgård gör mig glad ;)

    Jag såg en humla jag med, den såg att må bra där i solen på några vita pärlhyacinter.

    Hunterstövlar står på min lista, det ska se så där sköna ut som dina gör!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Älskar dina små fåglar -var har du hittat dem?
    Härligt med vårsvep och jag vill också ha en pausknapp!!!

    Ha en fin vecka!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  7. MMM Åhh ja, det är helt ljuvligt när man får börja böka efter krukorna i förrådet och får skit under naglarna igen... våren här här så gött! :D En skön vecka till dig med! :D

    SvaraRadera
  8. Det känns så skönt att skriva detta: VI (läs han) HAR OCKSÅ KLIPPT ÄPPELTRÄDET NU! Tjo-hoo!! :)Så nu ska jag ta in och sätta i varmt vatten och snart kommer inomhus blomma över av äppelblom.

    Fint trädgårdssvep!!

    SvaraRadera
  9. Vilka ljuvliga bilder! Vilken fin blogg du har, jag är glad att jag hittat hit! Nu ska jag kika vidare. Vi ses :)
    Linda

    SvaraRadera
  10. Vilka ljuuuuvliga trädgårdsbilder. Det kliar något fruktansvärt i mina fingrar att få påta i jorden men jag får nöja mig de små krukorna jag har på balkongen. Några penséer har jag i alla fall lyckats peta ner hittills.

    Tack för dina fina kommentarer! Det gör mig jätteglad! Och det där med "byxor" på macaronsen, det är de där knottriga som växer fram i ugnen och är närmast fyllningen. Det kallas tydligen även fötter och krage läste jag. Vet inte vart jag hört byxor. :) Prova baka dem, de är så rackarns goda och lite speciellt när de är hemmagjort!

    Supersnyggt med de randiga sugrören. Jag har tänkt lägga in en beställning på några hos Leila lite närmare sommaren. ÄLSKAR din bild med burkarna!!!

    Fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  11. Härligt,Härligt med trädgårdsarbet...eller
    arbete och arbete, ska jag vara ärlig så är pysslet roligare hehe... Det här med att vända kökslandet
    kanske inte är det allra roligaste;)

    SvaraRadera
  12. Oj så många fina bilder du tagit. Det är härligt med våren, verkligen njutbart.

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Du har så fina bilder på våren på gång i trädgården.
    Bästa bilden är hunterstövlarna, som kommit på rät plats.

    MVH Per

    SvaraRadera