18 maj, 2012

REPORTAGE - FJÄLLBACKA.

I onsdags innan vi skulle åka ner till Fjällbacka kom sms från vänner att nya numret av Allt i hemmet - Special kommit och att reportaget från Fjällbacka var med. Pirrigt. Hur skulle det se ut?

Tänkte visa er lite av det bildmaterial som stylist Anna Truelsen samt fotograf Jonas Lundberg tog när de besökte oss i juli förra sommaren. Välkomna hem till vårt lilla primitiva sommarhem!


Det är här på bryggan vid vattnet som vi mest vistas under våra veckor här nere. Vi bor på övervåningen i denna lilla sjöbod som är del av ett släktställe på S sida. 

Övervåningen är fördelad på två rum och kök (cirka 50 kvm) och nedan sitter G i köksdelen som förbinder sjörummet med landrummet.


Sommar för oss innebär enkel mat och ofta fisk och skaldjur. Här vid den lilla diskbänken har många blåmusslor skrubbats och räkor skalats.

Om det blåser, regnar och stormar ute så är det vid detta fönster som vi istället äter. Jag tror att jag skrivit om det flera gånger, men jag kan aldrig se mig mätt på denna vy. Det händer alltid något på vattnet där utanför.


Vår stil i sjöboden mixas med en del nytt, en del ärvt och mycket marint. Jag tycker om att allt inte är tipp topp här, som t.ex de lätt rostiga handtagen som jag pimpat med små vita plåtfiskar.


Ovan är några bilder från barnens rum som går under namnet landrummet. Vi har öppnar upp garderobsvindarna här inne för att ge mer plats till sängarna. Hyllorna bredvid dem har lock och där förvarar de sina saker. Jag gillar allt som är gömt. :)


Anna fixade ihop en underbar laxsallad när de besökte oss och det är oftast på bryggan vi äter våra middagar. Att äta grillad fisk när solen håller på och gå ner bakom öarna i väst är en av de bästa stunderna på dagen här nere.


Här har vi minifolket som precis kommit hem från sjön med båten. De och maken höll sig borta en stor del av dagen. Att vara ute på sjön med båten är nog de bästa de vet här nere!


Det är mycket som blir rostigt här, inte så konstigt kanske med närheten till det salta vattnet. De gamla låset vittnar om sjöbodens ålder medans den rostiga trollsländan är ny. Jag tycker på något konstigt sätt om rost!


På landsidan av sjöboden har vi "planterat" en blåmusselrabatt. Blåmusslor används flitigt här både i mat men även som dekoration.Detta var några glimtar från vårt Fjällbacka, och säkert inte de sista under sommarmånaderna. 

Passar på att önska er alla en riktigt fin helg!



18 kommentarer:

  1. Åh, fina bilder! Nu måste jag läsa reportaget i tidningen oxå!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Innan jag hoppar ner till Barca del tre måsta jag bara få skriva: Oh la la så fint. Snacka om bästkustkänsla och snyggt maritimt.

    Bilden på minifolket är jättefin. Och fönstret med Mårbackan (måste fylla mina krukor) och vita plåtfiskar på gamla handtag. Gilla! Gilla!

    SvaraRadera
  3. Fin fin läsning och underbara sommarbilder. Tänk att jag faktiskt paddlat runt i fjällbacka...nu vet jag inte längre om jag kommer ner i hålet!

    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Vilket paradis ni har, vilket ställe! Jag bara älskar närhet till vatten, en vacker dag så. Ser fram emot fler bilder från Fjällbacka. :)

    SvaraRadera
  5. Jag har minsann läst reportaget nu i kväll. Så fint ni har det - en riktig sommardröm!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad underbart ni har det!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. OJ oj oj oj så fint! Alldeles ljuvligt somrigt o vackert! Blir riktigt nyfiken på tidningsbilderna nu. Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fint! Förstår att ni vill tillbringa massor med soliga sommardagar här!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  9. Alldeles kolossalt underbart ljuvligt!

    Jag vill hoppa in i bilderna.

    Vilken lycka! Och ni bor där ;)

    Tack för att du delade med dig. Jag fick sommarkänsla maximum här nu.

    SÅ härligt

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Underbara sommarfoton och vad fint ni har det! Fjällbacka är verkligen en favorit på västkusten.

    SvaraRadera
  11. Åhh, ett riktigt fint sommarhem ni har, längtar till kusten när jag ser bilderna.

    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  12. Så mysigt ni har det. Jag känner doften ända hit.

    Varför är det så, att man gärna har det lite rostigt och lite skavanker på landstället men inte hemma?

    Kram

    SvaraRadera
  13. Underbart - så sommarhärligt - har även läst reportaget - jättefint!

    Förstår att ni STORtrivs där:)

    SvaraRadera
  14. Er lilla sjöbod är bara helt underbar. Jag önskar vi hade den där bryggan, mitt vid havet. Och allt där hemma hos er är bara så fint, så fint. SÅ FINT! Varenda liten detalj. Som det ska vara, ett ställe att njuta på. Inte för mycket, inte för stajlat. Bara så perfekt.
    Stort tack för att jag fick titta in i er bod. Underbart! Underbart! Underbart!
    Kram.

    SvaraRadera
  15. Ser alldeles underbart ut !!!

    SvaraRadera
  16. Jag håller med, UNDERBART! Och de allra finaste sommarställena är inte de dyra stora, utan de enkla med rätta känslan. Sen spelar det ju egentligen ingen roll alls hur det ser ut inne, med den där bryggan!
    Supersöta kids också! :)

    SvaraRadera
  17. Vad fint du har det i sjöboden, jättemysigt!! Håller med om att det är helt ljuvligt vid havet, det händer alltid någonting. Reportaget ser jättehärligt ut, bra smak har du:). Kul att kika in hos dig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  18. Hjälp. Jag har tappat bort receptet på laxsalladen

    SvaraRadera